Hoppa till sidans innehåll

Regelfrågan 18/9

18 SEP 2019 19:06
Om vad som händer om man hittar en annan boll som man tror är den provisoriska.
  • Uppdaterad: 18 SEP 2019 19:06

REGELFRÅGAN 19-16

 På hål 11 hamnade Ann-Maries utslag bland granarna  till vänster i höjd med green.

Hon slår en p-boll kort, bakom stora stenen till vänster. Hon tänker spela med sig p-bollen, går fram till den, plockar bort en gren men råkar rubba bollen. Efter att ha återplacerat den skickar hon in bollen på green.

 Förstabollen hittar hon sedan direkt och med en välavvägd chipp och en putt hålar hon ut. Belåten med sitt par tar hon sedan upp p-bollen från green. Men till sin förvåning ser hon, att det inte är hennes boll som hon spelat med sig i tron att det var hennes p-boll.

 Vad ska skrivas på scorekortet?

A.   3 slag
B.   4 slag
C.   5 slag
D.   6 slag  

 ----------------------------------------------------

SVAR OCH KOMMENTARER

 Rätt svar :  C

 Eftersom förstabollen hittats inom 3 min är det den som gäller, och p-bollen är ur räkningen. Men då hon spelade fram en annan boll än den egna p-bollen var det spel på fel boll med 2 slags plikt. - Det har ingen betydelse om man slår ett eller flera slag på fel boll. Plikten blir alltid 2 slag.

Att hon rubbat ”p-bollen” ger ingen plikt, eftersom den bollen inte var i spel.

Allmänt gäller, att alla pliktslag man dragit på sig när man spelat med sig en p-boll, räknas endast i det fall man inte hittar förstabollen och p-bollen därmed blir ”bollen i spel”.

 RN

Skribent: Lennart Balgård
Epost: This is a mailto link

 

 

 VÅR HUVUDSPONSOR:

 

 

 

BLI MEDLEM I VÅR KLUBB:
 

Fullbetalande medlemmar i Arboga GK spelar fritt också på Torshälla GK och Fullerö GK och för halv greenfee på Köpings GK

  

 

BLI FÖRENINGSFADDER SÅ FÅR KLUBBEN PENGAR FRÅN SVENSKA SPEL:

Postadress:
Arboga GK - Golf
Haketorp 530
73291 Arboga

Besöksadress:
Haketorp 530
73291 Arboga

Kontakt:
Tel: +4658970100
E-post: This is a mailto link

Se all info