Hoppa till sidans innehåll

regelfrågan 14/8

15 AUG 2019 18:18
Om boll i pliktområde
  • Uppdaterad: 15 AUG 2019 18:18

REGELFRÅGAN 19-12

Vi befinner oss på hål 1 och det gulmarkerade pliktområdet (tvärdiket) till vänster bortom 150-pinnen. I en av dessa fyra situationer handlas det rätt. Vilken ?

A.   Bollen ligger i hindret i en grop gjord av banarbetare. Du droppar i hindret för onormalt banförhållande utan plikt.

B.   Bollen ligger i hindret intill en knytnävstor sten som du tar bort före ditt slag. Ingen plikt.

C.   Bollen ligger till höger strax inom hindergränsen. Utanför hindret finns ett brunnslock som stör din stans. Du tar lättnad utan plikt för oflyttbart tillverkat föremål och droppar i hindret.

D.   Bollen ligger ospelbar längst till höger i hindret. Du tar lättnad med 1 plikt för ospelbar boll och droppar inom två klubblängder i sidled och inte närmare hål för att slippa slå över diket.

 

-------------------------------------------

SVAR OCH KOMMENTARER

Det här handlar alltså om en boll som ligger i ett pliktområde.

De nya reglerna är lite snällare emot oss.

Man får t ex numera grunda klubban och plocka bort lösa naturföremål  (B).

 

Fortfarande gäller dock att man inte får fri dropp för:

onormala banförhållanden, t ex mark under arbete  - gropen (A).

oflyttbart tillverkat föremål  -brunnslocket  (C).

Det är som tidigare heller inte tillåtet att droppa för ospelbar boll om den ligger i ett pliktområde (D).

Rätt svar är alltså   B

 

RN

Skribent: Lennart Balgård
Epost: This is a mailto link

 

 

 VÅR HUVUDSPONSOR:

 

 

 

BLI MEDLEM I VÅR KLUBB:
 

Fullbetalande medlemmar i Arboga GK spelar fritt också på Torshälla GK och Fullerö GK och för halv greenfee på Köpings GK när alla banorna har öppna sommargreener

  

 

BLI FÖRENINGSFADDER SÅ FÅR KLUBBEN PENGAR FRÅN SVENSKA SPEL:

Postadress:
Arboga GK - Golf
Haketorp 530
73291 Arboga

Besöksadress:
Haketorp 530
73291 Arboga

Kontakt:
Tel: +4658970100
E-post: This is a mailto link

Se all info